مهندسي مكانيك خودرو
مهندسي مكانيك خودرو



 

زاویه کمبر : وقتی خط محور چرخ از دید جلو  نسبت به  خط  قائم  انحراف  داشته باشد چرخ  دارای

 زاویه  کمبر است بنابراین سه حالت کمبر صفر و کمبر منفی و کمبر مثبت وجود دارد                        

کمبر 

خواص کمبر   

 الف: کمبر صفر درجه :   در چرخی که  کمبرش  صفر  است  چرخ   کاملا  قائم  حرکت  کرده  و عمل

هدایت و  فرمان  دادن  نسبتا  دشوار  است ا ز این  روش در خودروهای سنگین استفاده می شود

  ب: کمبر منفی  : در  تعلیق های  مستقل  برای  انکه سطح  اتکای خودرو با جاده افزایش  یابد به

 چرخهای  عقب کمبر  منفی می دهند ولی  در چرخ های  جلو کمبر منفی در نظر گرفته  نمی شود

ج: کمبر مثبت کمبر مثبت در چرخهای جلو  بین صفر  تا یک درجه انتخاب می شود تا به وظایف زیر

عمل نماید

1-در کمبر  مثبت  نبروی  جانبی  چرخ  را روی  محورش  به سمت بالا هدایت  می کند و لذا از روی

مهره سر محور برداشته شده و چرخ روی دو عدد یاتاقان  مخروطی  به خوبی استقرار می یابد

 2- چرخ وقتی  زیر بار قرار  گیرد به حالت قائم در می اید هرگاه کمبر مثبت نباشد  گشتاور خمشی

چرخهای جلو را به  حالت  کمبر منفی در خواهد  اورد  به این خاطر کمبر مثبت  موجب می شود که

 چرخها در بار کامل به حالت قائم درایند   

3- وقتی در حالت بار کامل چرخ ها  به صورت قائم درایند  نیروی کششی بر محورها و سیبکها تاثیر

 نموده و لقی احتمالی انها را بر طرف می کند

  تغییرات زاویه کمبر در سیستمهای مختلف

  1-در تعلیق جلو با طبق دوبل : در این گونه تعلیق  کمبر مثبت  و حدود یک درجه است بنابراین در

پیچها کمبر چرخ داخل پیچ صفر یا منفی مفید و کمبر  چرخ خارج پیچ منفی می گردد

2-در تعلیق جلو از  نوع تلسکوپی یا مک فرسون در  حالت  عادی زاویه  کمبر  مثبت و بسیار  کم

بوده  و در موقع  پیچیدن  چرخ خارج پیچ  کمبر  منفی  و چرخ داخل پیچ کمبر مثبت پیدا می کند

3-در  تعلیق  با اهرم طولی فولکس واگن  :  در چرخ  خارج  پیچ و چرخ  داخل  پیچ  کمبر مثبت شده

  و سطح اتکای  موثر کاهش  می یابد و تمایل به  واژگونی افزایش پیدا می کند

4-در تعلیق با اهرم طولی خمیده :در چرخ خارج پیچ  کمبر  منفی  شده و سطح اتکای موثر افزایش

می یابد و داخل پیچ تغییر نمی کند



نوشته شده در تاريخ سه شنبه 6 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |